Co warto wiedzieć:
Na pierwsze spotkanie zapraszamy jednego lub oboje rodziców/opiekunów. To czas, w którym rozmawiamy o trudnościach i oczekiwaniach, aby dobrze zrozumieć sytuację dziecka i rodziny. W zależności od tego, czy spotkanie jest ukierunkowane na diagnozę, czy na rozpoczęcie terapii, wspólnie ustalamy dalszy plan działania – mogą to być dalsze spotkania diagnostyczne, konsultacje lub terapia z dzieckiem albo skierowanie do odpowiednich specjalistów.
Jak przebiega pierwsza wizyta (3 kroki) w przypadku konsultacji psychologicznej:
- Pierwsze spotkanie z rodzicem: wywiad i poznanie sytuacji (50 min)
Rozmawiamy o tym, co niepokoi, o mocnych stronach dziecka, dotychczasowych próbach wsparcia i kontekście (dom/szkoła/rówieśnicy). - Spotkanie z dzieckiem/nastolatkiem (50 min)
Pracujemy w bezpiecznej atmosferze, dostosowując formę do wieku (zabawa, aktywności, rozmowa). - Wspólny plan
Omawiamy pierwsze wnioski i ustalamy plan: przekazujemy wskazówki do pracy w domu i w zależności od potrzeb ustalamy plan dalszych spotkań z dzieckiem i rodzicami. Jeśli pojawia się taka potrzeba, przekazujemy również zalecenia dotyczące przeprowadzenia diagnozy przyczyn zgłaszanych trudności (np. w kierunku ADHD, spektrum autyzmu, trudności rozwojowych).
Jak przebiega pierwsza wizyta w przypadku diagnozy psychologicznej:
- Spotkanie z rodzicem: wywiad i poznanie sytuacji (do 2 godzin)
Wstępna konsultacja diagnostyczna jest przeznaczona dla rodziców/opiekunów, którzy podejrzewają występowanie u dziecka trudności i chcieliby lepiej zrozumieć ich przyczyny. Podczas spotkania rozmawiamy o funkcjonowaniu dziecka w domu, w szkole, w kontakcie z rówieśnikami. W zależności od potrzeb przeprowadzamy testy przesiewowe, np. w kierunku spektrum autyzmu (ASD), ADHD, depresji czy innych trudności rozwojowych. - Wspólny plan
Omawiamy wstępne wnioski i ustalamy wspólnie dalsze kroki diagnostyczne lub terapeutyczne, w zależności od potrzeb. Otrzymasz również konkretne rekomendacje „na teraz” (co warto wdrożyć w domu/szkole).
Istnieje również możliwość wydania pisemnej opinii z diagnozy w ok. 10–14 dni roboczych. W razie wskazań — możliwa konsultacja psychiatryczna w Centrum.
Jak się przygotować (checklista):
- Notatka o sytuacjach trudnych i zasobach dziecka (co działa, co nie).
- Dokumenty: wcześniejsze opinie/zaświadczenia (PPP, poradnie, lekarze), wyniki badań (jeśli są).
- Informacje ze szkoły/przedszkola: uwagi wychowawcy, ocena funkcjonowania (jeżeli dostępne).
- Pytania do specjalisty — zapisz je, żeby o niczym nie zapomnieć.
Konsultacje online — wskazówki:
- Dla młodszych dzieci: rekomendujemy konsultację online z rodzicami; praca z dzieckiem zwykle stacjonarnie.
- Dla nastolatków: możliwa praca online, decyzja indywidualna.
- Sprawdź połączenie, kamerę i ciche miejsce. Możesz mieć przy sobie notatki i pytania.
Poufność i bezpieczeństwo nastolatków:
- Rozmowy z nastolatkami są poufne. Rodzice otrzymują ogólne informacje o postępach i zaleceniach. Granice poufności: tylko w sytuacjach zagrożenia życia/zdrowia.
Kto może Cię przyjąć:
- Joanna Elwartowska — diagnoza (m.in. ADOS-2), TUS, wsparcie w koncentracji i zachowaniu.
- Natalia Nowak — diagnoza dzieci i młodzieży (certyfikowana diagnostka ADOS-2), TUS, konsultacje rodzicielskie.
- Natalia Kryczka — terapia dzieci i młodzieży, praca przez zabawę, wsparcie rodziców.
- Paulina Malarz-Czochara — psycholog, praca z neuroróżnorodnością, konsultacje z dziećmi i rodzicami.
- dr Joanna Halicka-Masłowska — wspieranie rodziców w trudnościach wychowawczych, diagnozowanie problemów rozwojowych.
- Aleksandra Sanigórska — diagnoza dzieci i młodzieży, wspieranie rodzin.
- lek. Jagoda Hanaya — konsultacje psychiatryczne (wg wskazań).