ADHD u dziewczynek wygląda inaczej. Jak rozpoznać ciche objawy?

Objawy ADHD u dziewczynek często są maskowane, co prowadzi do problemów z samooceną.

22.08.2025

Wprowadzenie

Kiedy myślimy o ADHD, często przychodzi nam na myśl obraz dziecka, które ma trudności z koncentracją, dużo się rusza i przerywa innym. To jeden ze sposobów, w jaki mogą wyglądać objawy, ale nie jedyny. U dziewczynek ADHD bardzo często przyjmuje formę znacznie cichszą i mniej widoczną, przez co bywa niezauważane przez lata. Nierozpoznane trudności mogą jednak prowadzić do obniżonego nastroju, lęku czy obniżonego poczucia własnej wartości.

Dlaczego ADHD u dziewczynek jest inne?

‍Różnice w obrazie ADHD wynikają zarówno z czynników biologicznych, jak i społecznych. Dziewczynki częściej uczą się maskowania trudności oraz tłumienia swoich emocji. Starają się dostosować do oczekiwań i ukrywać swoje trudności, co sprawia, że objawy są mniej oczywiste dla otoczenia. Zamiast impulsywności i nadmiernej aktywności, na pierwszy plan wysuwają się problemy z koncentracją, organizacją i regulacją emocji.  

Objawy mogą być różne u każdej dziewczynki, ale niektóre sygnały, które powinny zwrócić uwagę, to:

  • Nadmierne marzycielstwo i "odpływanie" myślami, często postrzegane jako bycie nieobecną lub niezainteresowaną.
  • Trudności z organizacją: bałagan w pokoju, zapominanie o zadaniach, gubienie rzeczy.
  • Wewnętrzny niepokój: skubanie skórek, bawienie się włosami, poczucie ciągłego napięcia.
  • Perfekcjonizm i lęk przed porażką: wkładanie ogromnego wysiłku w naukę, by sprostać oczekiwaniom, co jest niezwykle wyczerpujące.
  • Nadmierna gadatliwość i "słowotok": przeskakiwanie z tematu na temat, trudność w utrzymaniu wątku rozmowy.
  • Intensywne, trudne do opanowania emocje: wybuchy płaczu lub złości, które wydają się nieadekwatne do sytuacji.

Jak pomóc? Kluczowa jest trafna diagnoza

Najważniejszym krokiem jest profesjonalna diagnoza. Dzięki niej można lepiej zrozumieć potrzeby dziecka i oddzielić ADHD od innych trudności. Diagnoza nie jest tylko nazwaniem problemu – daje konkretne wskazówki, jak wspierać dziecko w domu, w szkole i w relacjach. To również szansa, by dostrzec mocne strony i pomóc dziewczynce budować poczucie własnej wartości.

Potrzebujesz wsparcia w procesie diagnozy?‍

W naszym Centrum w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży, w tym w kierunku ADHD, specjalizują się Natalia Nowak, Joanna Elwartowska, Natalia Kryczka oraz Aleksandra Sanigórska.

Podsumowanie

Świadomość, że ADHD może wyglądać inaczej u dziewczynek, to pierwszy krok do zapewnienia im odpowiedniego wsparcia. Wczesne rozpoznanie zmniejsza ryzyko narastania dodatkowych trudności, takich jak lęk czy obniżony nastrój. Jeśli masz wątpliwości, warto skonsultować się ze specjalistą – trafna diagnoza daje dziecku szansę na lepsze zrozumienie siebie i rozwijanie swojego potencjału w bezpiecznym, wspierającym otoczeniu.

Bądź na bieżąco z wiedzą, która Cię wspiera

Blog, na którym znajdziesz praktyczne porady i inspirujące artykuły. Obejmują one tematy związane z psychologią dziecięcą, zdrowiem psychicznym, relacjami i rozwojem osobistym.

Blog Img
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – co to jest i czy to coś dla mojego dziecka?

Wyjaśniamy, jak TUS pomaga dzieciom budować pewność siebie i zdrowe relacje z rówieśnikami.

Blog Img
Terapia seksuologiczna – pierwszy krok do zmiany

Jak otworzyć się na lepsze życie intymne? Seksuolog pomoże w odnalezieniu równowagi.

Formularz Kontaktowy
Zostaw numer telefonu, zadzwonimy do Ciebie!
Dziękujemy za Twoje zgłoszenie, zadzwonimy do Ciebie tak szybko jak to możliwe! Do usłyszenia!

PS. Szybka rezerwacja jest możliwa w trakcie godzin pracy od 9:00 do 21:00.
Oops! Coś poszło nie tak, spróbuj ponownie! / Prosimy, powiadom nas o tym telefonicznie.