Złoty standard w diagnozowaniu spektrum autyzmu. Proces obejmuje wywiad z rodzicami, obserwację dziecka (ADOS-2) i pisemną informację o wynikach diagnozy.
Diagnoza spektrum autyzmu (ASD) to kluczowy krok w kierunku zrozumienia unikalnego świata Twojego dziecka. W naszym Centrum korzystamy z protokołu ADOS-2, uznawanego za "złoty standard" w diagnostyce ASD na całym świecie. To rzetelny i kompleksowy proces, który daje jasność, pewność i, co najważniejsze, otwiera drogę do skutecznego wsparcia.
Dla kogo?
Dla rodziców, którzy obserwują u swojego dziecka trudności w komunikacji, relacjach społecznych, nietypowe wzorce zachowań lub specyficzne zainteresowania.
Gdy wcześniejsza diagnoza lub obserwacje specjalistów (np. w przedszkolu, szkole) wskazują na możliwość występowania spektrum autyzmu.
Dla nastolatków, którzy sami czują, że ich sposób odbierania świata i funkcjonowania różni się od rówieśników, i chcą zrozumieć dlaczego.
Gdy potrzebna jest precyzyjna, uznawana diagnoza do dalszych celów orzeczniczych, terapeutycznych lub edukacyjnych.
Na czym polega?
Proces diagnostyczny jest kilkuetapowy i prowadzony przez certyfikowanego diagnostę. Obejmuje on:
Wstępna konsultacja diagnostyczna: Rozmowa na temat rozwoju dziecka od najwcześniejszych lat oraz obserwowanych trudności, analiza dokumentacji (opinia z placówki, dokumentacja medyczna, dotychczasowe diagnozy i dokumentacja z innych poradni).
Diagnoza potencjału intelektualnego oraz możliwości rozwojowych dziecka.
Obserwacja dziecka (ADOS-2): Spotkanie z dzieckiem w formie ustrukturyzowanej zabawy i rozmowy. Diagnosta, proponując różne aktywności, obserwuje komunikację, interakcje społeczne i zachowanie dziecka.
Spotkanie podsumowujące: Omówienie wyników, przekazanie wniosków z diagnozy oraz wręczenie pisemnej informacji z konkretnymi informacjami co robić dalej.
Co zyskasz?
Rzetelną odpowiedź na pytanie o występowanie spektrum autyzmu, opartą o "złoty standard" w diagnostyce ASD .
Głębokie zrozumienie profilu rozwojowego Twojego dziecka – jego mocnych stron i obszarów wymagających wsparcia.
Szczegółową, pisemną informację o wynikach diagnozy.
Konkretny plan dalszego postępowania i wskazówki, jak wspierać rozwój dziecka.
Profesjonalna ocena ilorazu inteligencji przy użyciu testu Stanford-Binet 5. Pozwala poznać potencjał intelektualny dziecka, jego mocne strony i obszary do wsparcia.
Diagnoza psychiatryczna dla dzieci i młodzieży do 19. roku życia. W razie potrzeby lekarz wdraża leczenie farmakologiczne jako wsparcie dla psychoterapii.